środa, 22 października 2014

Ogar 200

Ogar 200 jest dwuosobowym pojazdem wyposażonym w silnik pojemności 49,9 cm³ Jawa typ 223 produkcji czechosłowackiej, który był dostarczany zgodnie z kontraktem w ilości 40 tys. sztuk rocznie i taka też była średnia, roczna produkcja Ogara 200.
Produkcję tego motoroweru Zakłady Rowerowe Romet prowadziły w latach 1983-1988. W tym okresie w Czechosłowacji, zakończono produkcję dwuosobowych motorowerów z tym silnikiem, wobec wzrostu zainteresowania motocyklami. Konstrukcja została oparta na modelu Romet 50 T-3 wyposażonego w silnik produkcji Zakładów Metalowych Dezamet typu 019, którego produkcję wstrzymano.
Wobec dużego popytu w Polsce na motorowery dwuosobowe i braku odpowiedniego polskiego silnika, do produkcji motorowerów dwuosobowych zastosowano silnik Jawa 50/223, z poziomym cylindrem. Dostosowano konstrukcję ramy i innych elementów do tego silnika. Silnik został zmodyfikowany (potocznie: "zdławiony") aby zmniejszyć jego moc maks. z 3,5 KM do 2 KM, a maks. moment obrotowy z 4 Nm do ok. 3,5. Ulepszonym modelem był Ogar 201, produkowany w latach 1985-1990, w którym zastosowano tylne amortyzatory z tłumieniem olejowym.

Ogar 200 - dane techniczne[edytuj | edytuj kod]

  • Silnik - dwusuwowy, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem
  • Typ silnika - Jawa 50/223
  • Pojemność - 49,9 cm³
  • Moc nominalna - 2 KM / 1,4 kW przy 4500 obr./min
  • Stopień sprężania - 1:9,5
  • Gaźnik - JIKOV 2917 PSb
  • Skrzynia biegów - trójstopniowa, w kąpieli olejowej
  • Sprzęgło - tarczowe, w kąpieli olejowej
  • Instalacja elektryczna - 6V-20W, Cewka zapłonowa 8V, Kondensator 0,27 uF,
  • Świeca zapłonowa - F80 Iskra, FAl 14-8, N8 odległość między elektrodami 0,4mm/0,5mm
  • Masa w stanie suchym - 60 kg
  • Zużycie paliwa - 3 l/100 km (przy prędkości maksymalnej)
  • Pojemność zbiornika - 9 l
  • Rezerwa - 2 l
  • Prędkość maksymalna - 50 km/h
  • Paliwo - Etylina LO 94 z olejem Mixol S lub Lux dw w stosunku 30:1

1 komentarz: